Indledning
Dette holdturneringsreglement finder anvendelse for samtlige serier (Danmarksserien og alle underliggende serier) i Lunar Ligaen 4P.
Det påhviler ethvert hold og disses udpegede holdkaptajner at gøre sig fuldt ud bekendt med nærværende reglement. Holdenes kaptajner er til enhver tid ansvarlige for, at de deltagende spillere og holdets øvrige repræsentanter handler i overensstemmelse med dets bestemmelser.
Overtrædelse af reglementet som følge af uvidenhed fritager ikke for ansvar, og manglende kendskab til reglerne kan således ikke påberåbes som formildende eller undskyldende omstændighed.
Eventuelle forespørgsler vedrørende fortolkning eller anvendelse af reglementet kan rettes skriftligt til: liga@danskpadelforbund.dk.
1. Administration og turneringsform
§ 1 Ledelse og myndighed
- Holdturneringen administreres af Dansk Padel Forbund (DPF) og Turneringsudvalget (TU). Ordensudvalget (OU) er højeste myndighed, når der skal træffes afgørelser i sager vedrørende turneringen.
- I samarbejde med Turneringsudvalget (TU) driftes og udvikles holdturneringen af den turneringsansvarlige, som er udpeget af Dansk Padel Forbund (DPF).
Kontaktoplysninger findes her
§ 2 Turneringens formål
- Formålet med holdturneringen er at afvikle en landsdækkende og niveauopdelt holdturnering, som hver sæson kårer det stærkeste klubhold i Danmark, som danske mestre.
- Holdturneringen inkluderer både inden- og udendørsbaner og alle hold på tværs af kommercielle, foreninger og private fællesskaber.
§ 3 Reglementets gyldighed
- De i holdturneringen omfattede serier – herunder Danmarksserien og alle underliggende serier – afvikles i overensstemmelse med nærværende reglement.
OBS! divisionsstrukturen falder uden for dette reglements anvendelsesområde. - De individuelle kampe i turneringen afvikles efter de til enhver tid gældende turneringsregler fastsat af Dansk Padel Forbund (DPF).
§ 4 Økonomi og betaling
- Samtlige hold, der deltager i turneringen, er forpligtet til at betale et deltagergebyr til Dansk Padel Forbund (DPF). Betalingen skal ske i forbindelse med gentilmelding af eksisterende hold eller tilmelding af nyt hold i Rankedin og anses som bindende bekræftelse på holdets deltagelse i turneringen.
- Deltagergebyrets størrelse afhænger af, hvorvidt det tilmeldte holds hjemmeklub, er medlem af Dansk Padel Forbund (DPF). Se priser her.
- Deltagergebyret fastsættes forud for hver sæson af Turneringsudvalget (TU).
- Ønsker et hold at trække sig fra turneringen efter sæsonstart, skal dette meddeles skriftligt til liga@danskpadelforbund.dk. I sådanne tilfælde refunderes deltagergebyret ikke.
§ 5 Deltagelse og tilmelding
- Hvert hold skal tilmeldes forud for hver sæson. Det påhviler holdets admin(s) at foretage tilmeldingen via Rankedin. Tilmeldingen anses først for officiel, når holdet er korrekt registreret i Rankedin, og deltagergebyret er betalt.
- Eksisterende hold skal gentilmeldes forud for en ny sæson for at bevare deres placering i seriestrukturen fra den foregående sæson.
Vejledning for tilmelding af eksisterende hold findes her - Turneringen er, mellem hver sæson, åben for tilgang af nye hold. Nye hold indplaceres automatisk i den laveste serie.
Vejledning for tilmelding af nye hold findes her - Datoer for tilmeldingsfrist og sæsonstart fremgår af turneringens officielle hjemmeside her, og formularen til ønske om indplacering findes her.
§ 6 Turneringsprogram/puljeinddeling
- Ved sæsonstart placeres alle tilmeldte hold i overensstemmelse med deres placering i den foregående sæson.
- Eventuelle ledige pladser i turneringsstrukturen fordeles ligeledes på baggrund af placering i forrige sæson, medmindre Dansk Padel Forbund (DPF) vælger at tildele såkaldte wild cards.
- Wild cards kan alene benyttes i tilfælde af ledige pladser, som opstår som følge af manglende gentilmelding af hold.
- Det er ikke muligt at ansøge om wild card eller indrangering til Elitedivisionen.
- Turneringsudvalget (TU) tilrettelægger det bedst mulige program for afviklingen af turneringen. Inddelingen i divisioner og serier fastlægges på baggrund af antallet af tilmeldte hold, deres geografiske placering og tilknytning til hjemmeklub.
§ 7 Indrangering af nye og eksisterende hold
- Både nye og eksisterende hold kan mellem sæsonerne ansøge Turneringsudvalget (TU) om indplacering i en ønsket division/serie i turneringsstrukturen. Der gives dog ingen garanti for, at ansøgningen imødekommes, da dette forudsætter ledig plads i den ønskede division/serie.
- Det er ikke muligt at foretage en betinget tilmelding til holdturneringen afhængigt af en specifik indplacering. Ønsket om indplacering skal være Turneringsudvalget (TU) i hænde senest ved tilmeldingsfristens udløb. Ansøgning kan indsendes fra det tidspunkt, hvor tilmeldingsvinduet åbner.
§ 8 Spillerlicens
- Alle spillere, der deltager i holdturneringen, skal have oprettet en brugerprofil i Rankedin og være i besiddelse af en gyldig spillerlicens udstedt af Dansk Padel Forbund (DPF) på kamptidspunktet for at være spilleberettigede. Vejledning vedrørende køb eller fornyelse af spillerlicens findes her.
- Det påhviler holdets kaptajn at sikre, at samtlige holdets spillere har en gyldig og aktiv DPF-spillerlicens forud for deltagelse i kampe.
- Konstaterer Dansk Padel Forbund (DPF), at et hold har anvendt en eller flere spillere uden gyldig licens, vil holdet første gang modtage en advarsel og forholdet skal bringes i orden hurtigst muligt.
Ved gentagne overtrædelser af reglerne om spillerlicens kan holdet fratages retten til oprykning eller tvangsnedrykkes.
§ 9 Individuelle DPF ranglistepoint
- Der optjenes point til Dansk Padel Forbunds officielle rangliste for hver sejr i enkeltkampe spillet i Lunar Ligaen.
- Pointene tilskrives spillernes personlige rangliste senest én uge efter, at resultatet af holdkampen er registreret og afsluttet i Rankedin.
- hgfhgfh
fghgfh - Pointfordeling pr. spiller pr. vundet enkeltkamp:

- Pointfordelingen fastsættes forud for hver sæson af Turneringsudvalget (TU).
2. Hold
§ 10 Holdnavn
- Alle hold, der deltager i turneringen, skal have et unikt holdnavn.
- Turneringsudvalget (TU) forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt at pålægge et hold at ændre sit navn, såfremt navnet vurderes at være upassende eller hvis det er identisk med, eller forveksleligt med, navnet på et andet hold.
- Det er ikke muligt at ændre holdnavn i løbet af sæsonen. Når nye divisioner og serier offentliggøres, åbnes der dog et tidsbegrænset vindue, hvori holdets admin(s) kan foretage navneændring. Dette vindue løber fra offentliggørelsen af puljerne og frem til ligaernes officielle startdato.
§ 11 Holdkaptajn & admin
- Alle hold skal udpege en holdkaptajn blandt holdets spillere og registrere vedkommende på holdets side i Rankedin.
- Holdkaptajnen betragtes som en aktiv spiller på holdet og kan derfor ikke fungere som holdkaptajn for mere end ét hold ad gangen.
- Holdkaptajnen skal løbende i sæsonen være tilgængelig og forpligter sig til jævnligt at tjekke både sin e-mail og beskeder i Rankedin.
- Det er et ufravigeligt krav, at holdkaptajnen har sat sig grundigt ind i det til enhver tid gældende reglement for holdturneringen.
- Såfremt holdkaptajnen er fraværende ved en af holdets kampe, skal der udpeges en stedfortrædende kaptajn. Dette skal meddeles modstanderholdets kaptajn inden kampstart.
- Holdkaptajnens primære rolle og opgaver omfatter blandt andet følgende:
- At udfylde online registrering i forbindelse med bestilling og modtagelse af bolde. Formular til bestilling af bolde findes her.
- At indskrive holdets spillere i Rankedin i prioriteret rækkefølge efter niveau inden officiel deadline. Vigtige datoer og deadlines for holdturneringen findes her.
- At planlægge hjemmekampe og registrere kampdatoer, spillested og tidspunkt i Rankedin inden officiel deadline. Vigtige datoer og deadlines for holdturneringen findes her.
- At booke baner til alle hjemmekampe, således at kampene kan afvikles som planlagt.
- At anmode modstanderholdets holdkaptajn om kampflytning inden den officielle deadline, såfremt den planlagte kampdato og/eller det fastsatte tidspunkt ikke kan accepteres. Vigtige datoer og deadlines for holdturneringen findes her.
- At føre dialog med modstanderholdenes holdkaptajner vedrørende planlægning og afvikling af sæsonens hjemme- og udekampe.
- At sikre alle hjemmekampe afvikles med den officielle turneringsbold.
- At udveksle holdopstilling/matchprotokol med modstandernes kaptajn senest 15 min. før kampstart. Officiel matchprotokol findes her.
- At sikre, at hjemmeholdets kaptajn indskriver første rundes holdopstilling for begge hold korrekt i Rankedin inden kampstart.
- At kontrollere, at alle deltagende spillere er i besiddelse af en gyldig spillerlicens udstedt af Dansk Padel Forbund (DPF).
- At kontrollere, at begge hold stiller med deres højst rangerede spiller, som deltager i første runde, i første (1.) doublen.
- At sikre, at anden rundes holdopstilling, udveksles og indskrives korrekt for begge hold, inden anden runde igangsættes.
- At aflevere opstillingen til en eventuel femte og afgørende Golden match tiebreak senest 10 minutter efter afslutningen af sidste kamp i anden runde.
- At sikre, at holdkaptajnerne gennemgår samtlige resultater umiddelbart efter endt holdkamp med henblik på at bekræfte kampens endelige resultat i Rankedin.
- Holdets registrerede administrator(er) varetager en administrativ funktion og er ikke forpligtet til at være spilleberettigede eller registreret som spillere på holdet.
- Administratorer skal løbende i sæsonen være tilgængelige og forpligter sig til jævnligt at tjekke både sin e-mail og beskeder i Rankedin.
- Administratorens primære rolle og opgaver omfatter, men er ikke begrænset til, følgende:
- At forestå tilmelding af holdet til holdturneringen inden udløbet af den fastsatte tilmeldingsfrist.
- At forestå betaling af tilmeldingsgebyret i forbindelse med holdets tilmelding.
- At administrere holdets stamoplysninger i Rankedin.
- At tilføje og fjerne spillere til og fra holdet i Rankedin.
- At sikre, at alle spillere tilknyttet holdet har gyldig og aktiv spillerlicens.
- At registrere tidspunkter og spillesteder for samtlige hjemmekampe i Rankedin.
§ 12 Ejerskab og rettigheder til et hold
- Ejerskab og rettigheder til et hold afgøres som udgangspunkt på baggrund af en helhedsvurdering af følgende kriterier:
- Hvem der har indbetalt tilmeldingsgebyret til Dansk Padel Forbund (DPF).
- Hvem der har administratorrettigheder for holdet i ligaens system.
- Hvem der står for den daglige drift og organisering af holdet.
- Hvem der afholder driftsomkostninger i forbindelse med holdets deltagelse.
- Ved uenighed mellem flere parter foretager Turneringsudvalget en samlet vurdering af sagen baseret på ovenstående punkter med henblik på at afgøre ejerskabet af holdet.
- Det anbefales, at der foreligger en skriftlig aftale om ejerskab af holdet, hvis flere parter deltager i driften, eller hvis der ydes særlige vilkår til holdet gennem prisaftaler, sponsorater eller andre fordele.
§ 13 Spillere
- Alle spillere, der er rettidigt indskrevet på et hold og efter gældende reglement, er spilleberettigede i holdturneringen.
- Det er ikke tilladt at deltage i holdturneringen, før spilleren er fyldt minimum 12 år.
- Hvert hold skal bestå af minimum fire (4) registrerede spillere i alle divisioner og serier. Det anbefales, men er ikke et krav, at holdet har én eller flere reservespillere til rådighed med henblik på at kunne gennemføre hele sæsonen uden udeblivelser.
- En spiller kan deltage på op til to hold i Lunar Ligaen 4P, såfremt begge hold er tilknyttet samme DPF-medlemsforening eller samme DPF-medlemscenter, som er angivet som holdenes hjemmeklub.
- De to hold, som en spiller er tilknyttet, må ikke være placeret i samme division/serie eller i sideordnede divisioner/serier.
- Spillere, der er tilknyttet hold i foreninger eller centre, som ikke er organiseret som medlemmer under Dansk Padel Forbund (DPF), kan ikke deltage på mere end ét hold i Lunar Ligaen 4P i løbet af en sæson.
- Såfremt en spiller er indskrevet på to hold, kan spilleren kun deltage på det lavere rangerede hold, såfremt spilleren ikke er en del af stammen (de øverste fire (4)spillere) på det højere rangerede holds interne rangliste.
- Det er ikke tilladt herrespillere at deltage i Lunar Ligaen 4P.
§ 14 Tilføjelse af lånespillere
- Efter deadline for indskrivning af spillere på holdets interne rangliste, kan der ikke tilføjes spillere, såfremt den eller de pågældende – hævet over enhver rimelig tvivl – vurderes at have et højere sportsligt niveau end den lavest rangerede spiller, der allerede er indskrevet på holdets rangliste.
- Det er i hele sæsonen tilladt at tilføje spillere til holdets interne rangliste, såfremt den eller de pågældende spillere – efter holdkaptajnens vurdering og under dennes ansvar – har et sportsligt niveau, der er tilsvarende eller lavere end holdets lavest rangerede spiller.
- Spilleren skal med rette kunne indskrives som nederst rangeret på holdets interne rangliste.
- En spiller kan kun tilføjes som lånespiller til et hold, såfremt vedkommende enten er tilknyttet ét andet hold under samme DPF-medlemsforening eller samme DPF-medlemscenter, eller ikke tidligere har deltaget i holdturneringen i den pågældende sæson.
- Det er ikke tilladt for spillerne på et holds ”stamme” at hjælpe et lavere rangeret hold.
- Det er ikke tilladt at anvende lånespillere fra hold, der deltager i samme division eller i sidestillede divisioner/serier.
- En spiller må maksimalt deltage i seks (6) holdkampe i én og samme sæson, uanset fordeling mellem de to hold.
- Undtagelse: Deltager spilleren i en holdkamp for et hold, der er placeret i en pulje med otte (8) hold, kan spilleren deltage i op til syv (7) holdkampe i alt i sæsonen, fordelt på de to hold.
§ 15 Intern holdrangliste
- Holdets kaptajn skal indskrive den interne rangliste i Rankedin senest én time inden holdets første kamp i sæsonen.
- Det påhviler den enkelte holdkaptajn at foretage vurderingen af sit holds spillere og fastlægge den interne rangering.
- Den interne holdrangliste skal afspejle spillernes sportslige styrkeorden på holdet.
- Dansk Padel Forbund (DPF) har mulighed for at identificere og dokumentere eventuelle ulovlige ændringer eller tilføjelser til et holds interne holdrangliste, såfremt der opstår tvivl om korrektheden heraf.
- Det er ikke tilladt at foretage ændringer i holdets interne rangliste efter den fastsatte deadline for registrering. Det er dog til enhver tid tilladt at tilføje nye spillere nederst på ranglisten, forudsat at disse opfylder kravene om ”Tilføjelse af lånespillere” som angivet i § 14.
- Såfremt et holds interne rangliste redigeres efter den fastsatte deadline, vil ændringen blive tilbageført, og holdet kan blive sanktioneret, såfremt ændringen medfører brud på gældende regler i én eller flere af holdets allerede afviklede holdkampe i sæsonen.
- Hvis flere identiske spillere er indskrevet på to (2) holds interne ranglister skal rangeringsrækkefølgen være den samme på begge hold.
§ 16 Holdets stamme
- Et holds øverste fire (4) spillere på den interne rangliste betragtes som holdets stamme.
- Eksempel på holdets stamme:

- Et holds stamme skal til enhver tid være rangeret i styrkeorden, således at den sportsligt stærkeste spiller er placeret øverst.
- Spillere, der udgør et holds stamme, må under ingen omstændigheder benyttes som lånespillere til et andet hold placeret i en sideordnet eller lavere rangeret division eller serie.
- Spillere, der udgør et holds stamme, må gerne anvendes som spillere på et højere rangeret hold, forudsat at de øvrige betingelser for anvendelse af lånespillere i henhold til § 13 og § 14 samtidig er opfyldt.
§ 17 Hjemmeklub & hjemmebane
- Ethvert hold skal forud for første spilledag i holdturneringen have registreret både hjemmeklub og hjemmebane i Rankedin.

- Herefter kan hjemmeklubben ikke ændres i sæsonen og et hold kan kun skifte hjemmebane med turneringsudvalgets godkendelse.
- Hvis hjemmebanen ikke er registreret i Rankedin, vil hjemmeklubben automatisk blive defineret som holdets officielle hjemmebane.
- Et hold må under ingen omstændigheder skifte hjemmeklub og/eller hjemmebane i løbet af sæsonen.
- Et hold må under ingen omstændigheder skifte hjemmeklub og/eller hjemmebane til en anden region (øst/vest) i løbet af sæsonen eller mellem to på hinanden følgende sæsoner.
- Ved et holds hjemmeklub forstås enten et padelcenter, en forening eller en privat klub, hvortil holdet har tilknytning.
- Senest ved udløbet af fristen for indskrivning af hjemmekampe i Rankedin skal alle holdkaptajner have angivet spilledato, tidspunkt og sted for fastsættelse og afvikling af samtlige af sæsonens hjemmekampe. Datoen findes her.
- Alle hjemmekampe skal planlægges og afvikles inden for en radius af 50 km fra den af holdet oplyste hjemmebane. Det er tilladt for et hold at afvikle hjemmekampe på flere forskellige adresser, så længe disse befinder sig inden for den angivne afstand.
- Hjemmebanen skal opfylde følgende minimumskrav:
- For indendørs baner gælder, at loftshøjden ikke må være mindre end 6 meter på noget sted.
- Alle baner, der anvendes til holdkampe, skal være tilstrækkeligt oplyst, enten ved naturligt lys eller ved kunstig belysning (spots).
- Banerne skal være ryddet for sne, is, blade og lignende forhold, der kan påvirke spillets afvikling.
- Alle holdkampe skal kunne gennemføres under sportsligt forsvarlige og sikkerhedsmæssigt acceptable forhold.
- Såfremt ovenstående kriterier ikke er opfyldt, er det udelukkende Dansk Padel Forbund (DPF), der kan give dispensation til afvikling af holdkampe på den pågældende lokation. Ansøgning om dispensation sendes til liga@danskpadelforbund.dk
- En forening må gerne have flere hold med hjemmebane i forskellige centre, men hvert hold skal have deres egen tydeligt definerede hjemmebane.
- For alle hold uden tilknytning til en forening skal ‘hjemmeklub’ og ‘hjemmebane’ være identiske.
- Spillere med tilknytning til en forening må anvendes på alle foreningens hold uanset holdets registrerede hjemmebane.
- Holdets registrerede hjemmebane anvendes som udgangspunkt for den geografiske afgrænsning af kampens afviklingssted.
3. Holdturneringen
§ 18 Divisionsstrukturen
- Lunar Ligaen 4P består af to (2) Elitedivisioner samt flere underliggende divisioner og serier, som er geografisk opdelt i seks (6) regioner.
- Ved opstart af Lunar Ligaen tilrettelægger turneringsudvalget det bedst mulige program for afviklingen af den pågældende sæson. Divisions- og seriestrukturen fastlægges primært med udgangspunkt i antallet af tilmeldte hold samt den geografiske fordeling heraf.
- Ved sæsonstart placeres alle tilmeldte hold i overensstemmelse med deres placering i den foregående sæson.
- Eventuelle ledige pladser i turneringsstrukturen fordeles efter placering i forrige sæson, hvis ikke Dansk Padel Forbund gør brug af wild cards.
- Wild cards og indrangering kan kun tildeles, såfremt der opstår ledige pladser i ligaen som følge af, at ét eller flere hold ikke gentilmelder sig den kommende sæson, og dermed efterlader en pulje med færre end 7 hold.
- Ansøgning om wild card eller indrangering til Elitedivisionen er ikke mulig.
- Nystartede hold placeres som udgangspunkt i laveste serie. Alle hold kan ansøge om anden indrangering ved at udfylde denne formular.
- Der gives ingen garanti for, at en ansøgning kan imødekommes og tilmelding til Lunar Ligaen kan ikke ske med forbehold om en bestemt indplacering.
§ 19 Afgørelse af en holdkamp/pointgivning
- En holdkamp afvikles som bedst af fire (4) eller fem (5) doubler, hvor hver double spilles mellem ét par fra hjemmeholdet og ét par fra udeholdet.
- Det vindende par tildeles et (1) matchpoint for en vunden enkeltkamp.
- Vinder af en holdkamp afgøres efter følgende prioriterede regler:
- Flest vundne enkeltkampe.
- Vinder af kamp nummer fem (5) – Golden matchtiebreak.
- Såfremt holdkampen er uafgjort 2-2 efter de fire (4) ordinære kampe, afgøres opgøret ved en golden matchtiebreak til 10 point. Vinderen af denne tildeles sejren med resultatet 3-2.
- Golden matchtiebreak spilles til 10 point med løbende score. For at vinde skal et hold opnå mindst 2 point mere end modstanderholdet.
§ 20 Rangeringskriterier i serien
- Holdenes rangering i serien ved sæsonafslutning afgøres efter følgende prioriterede kriterier:
- 1. Antallet af vundne holdkampe
- 2. Difference mellem vundne/tabte enkeltkampe
- 3. Sætdifference
- 4. Partidifference
- 5. Indbyrdes opgør
- 6. Flest vundne enkeltkampe
- 7. Lodtrækning
- I puljer med seks (6) hold rykker kun det hold, der slutter sæsonen som nummer seks (6), direkte ned.
- I puljer med otte (8) hold rykker holdene, der slutter som nummer seks (6), syv (7) og otte (8), direkte ned.
- Såfremt et hold fuldfører sæsonen og placeres på en oprykningsplads, men fratages retten til oprykning, vil oprykningen i stedet blive tildelt det højest placerede hold i puljen, som er placeret umiddelbart under oprykningspladserne.
§ 21 Op- og nedrykning
- Nr. 1 i hver pulje rykker direkte op.
- Nr. 6 & nr. 7 i hver pulje rykker direkte ned.
Se undtagelser ved varierende antal deltagende hold i puljen i §20 b & c. - En nedrykker fra elitedivisionen kan udløse en ekstra nedrykningsplads i de underliggende divisioner i den region de hører til.
4. Afvikling af holdkampe
§ 22 Tid og sted
- Et vejledende kampprogram udsendes umiddelbart efter, at puljeinddelingen er foretaget, og forud for turneringens start.
- Det fremgår af kampprogrammet i Rankedin, hvilket hold der er hjemmehold.
- Herefter påhviler det holdkaptajnen at fastsætte og indskrive dato, kamptidspunkt og spillested for samtlige hjemmekampe i Rankedin. Oplysning om sidste frist for indskrivning af hjemmekampe findes her.
- Når fristen for indskrivning af hjemmekampe er udløbet, påbegyndes perioden, hvor udeholdets kaptajn kan rette henvendelse til hjemmeholdet og anmode om mindst to alternative kampdatoer. Oplysning om sidste frist for at flytte udekampe findes her.
- Yderligere information om kampflytning fremgår af §27.
- En hel holdkamp skal afvikles samme dag og på samme lokation.
- Samtlige kampe i en holdkamp (begge runder) skal afvikles i umiddelbar forlængelse af hinanden.
- Alle hjemmekampe skal planlægges og afvikles inden for en radius af 50 km fra den af holdet oplyste hjemmebane i Rankedin. Det er tilladt for et hold at afvikle hjemmekampe på flere forskellige adresser, så længe disse befinder sig inden for den angivne afstand.
- Lokationen for afvikling af en holdkamp må aldrig flyttes uden for den region, som holdet tilhører, medmindre der foreligger enighed mellem begge holdkaptajner.
- Såfremt et hold er tilknyttet en hjemmebane uden for Danmarks geografiske grænser, har modstanderen (udeholdet) ret til at kræve, at samtlige kampe i holdkampen afvikles på dansk grund.
- Ønske om geografisk flytning af hjemmebanen skal ske inden tidsfristen for udeholdets ret til kampflytning udløber. Vigtige datoer og deadlines for holdturneringen findes her.
- Kampene skal placeres inden for udeholdets tilhørende region.
- Ved uenighed om kampens lokation træffer turneringsledelsen endelig afgørelse og kan kræve, at kampen afvikles på en lokation tættere på hjemmeholdets registrerede hjemmebane.
- En holdkamp kan ikke på hverdage påbegyndes før kl. 17:30, og i weekender eller på helligdage før kl. 09:00.
- Ingen holdkampe kan fastsættes til afvikling med start senere end kl. 20:30 med to (2) baner til rådighed. Såfremt der kun er en (1) bane til rådighed, må kamptidspunktet ikke fastsættes senere end kl. 19:00.
- Såfremt udeholdet har mere end halvanden (1 ½) times transporttid, kan kampe på hverdage tidligst placeres med start kl. 19:00, og i weekender tidligst kl. 10:00.
- Kan holdkaptajnerne opnå enighed, kan kampene afvikles på et hvilket som helst tidspunkt af døgnet.
- Såfremt en medlemsklub eller et medlemscenter har to eller flere hold placeret i samme pulje, anbefales det, at de indbyrdes opgør afvikles som én af hvert holds tre første holdkampe i turneringen.
- De første to (2) enkeltkampe skal som udgangspunkt afvikles samtidig, efterfulgt af de næste to (2) kampe. Såfremt der på spillestedet kun er en (1) bane til rådighed, skal kampene i stedet afvikles umiddelbart efter hinanden, begyndende med kamp et (1), herefter kamp to (2) i første (1.) runde. Herefter afvikles kamp tre (3), kamp fire (4) og evt. kamp fem (5) fortløbende på banen.
- Alle kampe i samtlige divisioner skal være afviklet og registreret i Rankedin senest på turneringens slutdato, som fremgår af siden med vigtige datoer og deadlines for holdturneringen, klik her.
Bemærk, at der – uanset årsag – ikke dispenseres fra denne regel.
§ 23 Holdkampsformat
- I samtlige divisioner og serier afvikles en holdkamp som fire (4) enkeltkampe + eventuel femte (5) kamp. (Match Tiebreak)
- En holdkamp består af to (2) runder med hver to (2) kampe + eventuel Golden matchtiebreak i tilfælde af uafgjort resultat (2-2). Vinderen af denne tildeles sejren med resultatet 3-2.
- I første (1.) runde spilles to (2) kampe: 1. double og 2. double.
- I anden (2.) runde spilles ligeledes to (2) kampe: 1. double og 2. double.
- Golden matchtiebreak må gerne afvikles med en identisk konstellation bestående af spillere, som allerede har spillet sammen i første (1.) eller anden (2.) runde.
- Spillere, der deltager i Golden matchtiebreak, skal have deltaget i enten første (1.) eller anden (2.) runde af holdkampen.
§ 24 Procedure for matchafvikling og matchprotokol
- Senest 15 minutter før kampstart skal de to holdkaptajner udveksle deres matchprotokoller. Matchprotokollen findes her. Inden kampstart er det hjemmeholdets holdkaptajns ansvar at sikre, at alle kampe i første (1.) runde er korrekt indtastet i Rankedin.
- Modstanderholdets holdkaptajn skal informeres inden kampstart i første (1.) runde, hvis reserver er tilgængelige til brug i anden (2.) runde, uanset om reserverne forventes at deltage aktivt eller kun anvendes ved eventuel skade.
- Samtidigt med udleveringen af matchprotokollerne for første (1.) runde skal hjemmeholdet meddele udeholdets holdkaptajn, om der spilles fuldt tredje sæt eller matchtiebreak i holdkampens første (1.) runde (kamp 1 & 2).
- Senest 10 minutter efter afslutningen af første (1.) runde skal de to holdkaptajner meddele hinanden, hvilke doubler der udtages til anden (2.) runde. Herefter er det hjemmeholdets holdkaptajn, der skal indtaste kampene i Rankedin.
- Samtidigt med udleveringen af matchprotokollerne for anden (2.) runde skal hjemmeholdet meddele udeholdets holdkaptajn, om der spilles fuldt tredje sæt eller matchtiebreak i holdkampens anden (2.) runde (kamp 3 & 4).
- Senest 10 minutter efter afslutningen af anden (2.) runde skal de to holdkaptajner meddele hinanden, hvilken double der skal deltage i en eventuel afgørende femte (5.) kamp (Golden matchtiebreak).
- I alle kampe spilles bedst af tre sæt med golden point, hvor eventuel tiebreak spilles til 7 point. Hjemmeholdet har ret til at beslutte, at et eventuelt tredje sæt spilles som en matchtiebreak (tiebreak til 10 point), uanset om beslutningen begrundes i holdningsmæssige hensyn eller tidspres.
- Første (1.) runde skal spilles med samme regler i de to (2) kampe (kamp 1 & 2). Anden (2.) runde skal spilles med samme regler i rundens to (2) kampe (kamp 3 & 4).
- Såfremt kampe på grund af tidspres ikke kan færdigspilles, vil hjemmeholdet blive taberdømt i de pågældende kampe, medmindre særlige omstændigheder foreligger. Afgørelsen herom påhviler til enhver tid turneringsledelsen.
- Såfremt baneflytning er nødvendig for at færdiggøre kampen, tillades en midlertidig afbrydelse af kampen på op til 15 minutter, medmindre andet aftales mellem holdkaptajnerne.
- Alle enkeltkampe afvikles i overensstemmelse med Dansk Padel Forbunds turneringsregler.
- Afviklingen af kampen skal overholde kravene til udstyr beskrevet i § 29 Udstyr og bolde.
§ 25 Holdopstilling
- Ved fremmøde udveksler hjemme- og udeholdets holdkaptajner en liste over holdopstillingen i 1. runde. Listen skal indeholde de to (2) første doubler samt oplysninger om eventuelle reserver, der kan anvendes i holdkampens 2. runde.
- Begge holds opstillinger til første (1.) runde skal være indskrevet i Rankedin, inden holdkampen igangsættes.
- Begge holdkaptajner er ansvarlige for at kontrollere, at alle spillere er spilleberettigede – herunder, at spillerne er opført på holdets interne rangliste og har gyldig licens.
- I første (1.) runde skal holdets højest rangerede, deltagende spiller i runden, fra holdets interne rangliste indsættes i første (1.) doublen.
- Det er tilladt at medbringe højere rangerede spillere som reserver til anden (2.) runde, således at de er oversiddere i første (1.) runde og først indtræder i opstillingen til anden (2.) runde.
- I anden (2.) runde er der frit valg i sammensætningen af doublerne. Det er dog ikke tilladt for en spiller at danne makkerpar med samme medspiller, som vedkommende spillede sammen med i første (1.) runde.
- I tilfælde, hvor et hold ikke kan stille til start med mindst fire(4) spilleberettigede spillere, betragtes dette som udeblivelse jf. § 30 Udeblivelse & afbud.
§ 26 Registrering af resultat
- Det påhviler hjemmeholdets kaptajn at indtaste resultatet af holdkampen i Rankedin, så snart den pågældende holdkamp er færdigspillet.
- Manglende registrering af kampens resultat kan i yderste konsekvens medføre, at hjemmeholdet taberdømmes eller fratages point.
- Det påhviler udeholdets kaptajn at sikre, at kampens resultat samt de indskrevne opstillinger er korrekt registreret i Rankedin senest 48 timer efter holdkampens afvikling. Enhver ret til at gøre indsigelse mod eventuelle fejl i indtastningen bortfalder som udgangspunkt herefter.
- Registrering af resultat ved udeblivelse eller afbud
Såfremt et hold udebliver fra eller melder afbud til en holdkamp, taberdømmes holdet med det samlede resultat 4-0 i Rankedin. Alle enkeltkampe i opgøret registreres ligeledes som taberdømte med cifrene 6-0, 6-0.
Følgende procedure skal følges:- Kaptajnen for det hold, der tilkendes sejren, er ansvarlig for at indskrive holdets spillere i opstillingen i Rankedin.
- Hjemmeholdets kaptajn kontakter Dansk Padel Forbunds turneringsansvarlige med anmodning om afgørelse af enkeltkampene med 6-0, 6-0 ved fremsendelse af e-mail til liga@danskpadelforbund.dk.
- Herefter registreres de pågældende enkeltkampe med resultatet 6-0, 6-0. Det hold, der ikke har stillet spillere til disse kampe, får spillerne registreret som “pending” i Rankedin.
- Registrering af resultat ved afbrudt kamp pga. skade/sygdom
Hvis en kamp afbrydes på grund af skade eller sygdom, indskrives kampens stilling på afbrydelsestidspunktet i Rankedin. Det par, som ikke kan fortsætte, betragtes som tabere af de resterende partier i kampen, således at kampen afsluttes med en gyldig score.
Eksempel:
En kamp afbrydes ved stillingen 4-2 i 1. sæt pga. skade til det førende par.
Resultatet indskrives således 4-6, 0-6 på kampen i Rankedin. - Registrering af Match tiebreak i Rankedin
Resultatet af tredje sæts matchtiebreak skal altid indtastes som enten ‘1-0’ eller ‘0-1’ i sætscoren. Den faktiske score i matchtiebreaken (f.eks. 10-6) skal angives i feltet ‘Tiebreak’.
Visuelt eksempel:
- Registrering af femte (5) kamp / Golden matchtiebreak i Rankedin
Resultatet af en Golden matchtiebreak skal altid indtastes som enten ‘1-0’ eller ‘0-1’ i sætscoren. Den faktiske score i matchtiebreaken (f.eks. 10-6) skal angives i feltet ‘Tiebreak’.
Visuelt eksempel:
- Færdiggørelse af resultat registrering uden Golden matchtiebreak i Rankedin
Afgøres holdkampen uden anvendelse af Golden matchtiebreak skal femte (5) kampen registreres som “not played”. Herved afsluttes registreringen af kampens resultat officielt.
Visuelt eksempel:
§ 27 Procedure for kampflytning
- Efter offentliggørelsen af sæsonens vejledende kampprogram skal hjemmeholdets kaptajn indskrive dato, tidspunkt og spillested for samtlige af holdets hjemmekampe i Rankedin. Oplysning om sidste frist for at fastsætte hjemmekampe findes her.
- Når fristen for indskrivning af hjemmekampe er udløbet, indledes en periode, hvor udeholdets kaptajn kan kontakte hjemmeholdets kaptajn og anmode om mindst to alternative kampdatoer. Oplysning om sidste frist for at flytte udekampe findes her.
- Spilledato, spillested og tidspunkt anses først for endeligt bekræftet, når hjemmeholdet har registreret samtlige oplysninger i Rankedin.
- Såfremt en kamp ønskes flyttet efter de fastsatte deadlines for kampflytning, kan dette alene ske, hvis begge holdkaptajner er enige herom.
- De to alternative kampdatoer skal placeres i hver sin kalenderuge og må ikke have sammenfald med udeholdets allerede planlagte holdkampe.
- Ved enighed om kampflytning følges nedenstående procedure, step-by-step:
- Hjemmeholdets kaptajn vælger ”change date, time & location” i menuen på kampen i Rankedin

- Ny dato og tidspunkt samt spillested indskrives i ”pop up” vinduet og sendes.
- Udeholdets kaptajn modtager en mail fra Rankedin vedrørende anmodningen om kampflytning og bedes herefter bekræfte den foreslåede ændring i Rankedin under ”matches”.

- Udeholdets kaptajn skal bekræfte valget af ”accept” eller ”reject” i ”pop up” vinduet.
eller 
- Accepteres anmodningen er kampen officielt ændret og fastlagt med ny dato, tid og/eller spillested.
- Afvises anmodningen skal proceduren startes forfra, hvis der fortsat ønskes en flytning af kampen.
- Hjemmeholdets kaptajn vælger ”change date, time & location” i menuen på kampen i Rankedin
- Afviser udeholdet mindst to (2) gyldige alternative kampdatoer, er hjemmeholdet berettiget til at fastholde, at kampen afvikles på det oprindeligt fastsatte tidspunkt og lokation.
§ 28 Forsinkelse eller force majeure
- I tilfælde af at et par ikke er spilleklar senest 15 minutter efter det aftalte starttidspunkt for kampen (inklusive opvarmning), tildeles det par, som er spilleklar, sejren med 6-0, 6-0 i første runde medmindre andet aftales mellem holdenes to (2) kaptajner.
- I tilfælde, hvor én (1) eller flere spillere endnu ikke er spilleklar til anden (2) runde senest 60 minutter (inklusive opvarmning) efter det aftalte starttidspunkt, tildeles det par, som er spilleklar, sejren med 6-0, 6-0 i anden runde medmindre andet aftales mellem holdenes to (2) kaptajner.
- I tilfælde af force majeure – eksempelvis hvis spillestedet pludseligt er lukket – påhviler det hjemmeholdets kaptajn straks at kontakte udeholdets kaptajn med henblik på at aftale nyt spillested og/eller ny dato.
Den nye aftale skal herefter meddeles til den turneringsansvarlige på liga@danskpadelforbund.dk, som sørger for at opdatere kampen korrekt i Rankedin.
§ 29 Udstyr og bolde
- Det påhviler til enhver tid hjemmeholdet at sikre, at alt nødvendigt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt udstyr til kampens gennemførelse er til rådighed.
- Alle kampe i holdturneringen skal afvikles med HEAD PRO+, som er turneringens officielle kampbold.
- Tilmeldingsgebyret inkluderer seks (6) rør HEAD PRO+ bolde, hvilket svarer til minimumsforbruget af bolde i tre hjemmekampe.
- Boldene skal bestilles af holdets kaptajn ved indsendelse af holdturneringens officielle formular til boldbestilling, som kan findes her.
- Såfremt et hold tildeles flere hjemmekampe i sæsonen, påhviler det hjemmeholdet at afholde omkostningerne til indkøb af ekstra HEAD PRO+ bolde.
- I holdkampens runde 1 skal der benyttes nye HEAD PRO+ bolde til begge kampe. I runde 2 afgør hjemmeholdet, hvorvidt der spilles med nye bolde. Ønskes dette, er det hjemmeholdets ansvar at stille nye bolde til rådighed. Samme retningslinjer gælder for en eventuel Golden Matchtiebreak.
5. Afgørelse, straf og procedure
§ 30 Udeblivelse og afbud
- Såfremt et hold må melde afbud til en planlagt ligakamp, skal dette meddeles direkte til modstanderholdets kaptajn senest 48 timer før kampstart. Meddelelsen skal ske skriftligt, og det er det afbudsgivende holds ansvar at sikre, at beskeden er modtaget og bekræftet af modtageren.
- Såfremt holdkaptajnerne kan nå til enighed om at afvikle holdkampen på et andet tidspunkt, kan kampen flyttes under hensyntagen til §27 – Procedure for kampflytning.
- Ethvert seriehold der udebliver fra en holdkamp, med eller uden afbud, taberdømmes 6-0 i den pågældende holdkamp og mister retten til oprykning.
- Ved gentagne tilfælde af udeblivelse og/eller afbud tvangsnedrykkes holdet.
- Turneringsledelsen forbeholder sig ret til at vurdere eventuelle formildende omstændigheder, men dispensationspraksis er restriktiv.
- Der skelnes serierne mellem udeblivelse og manglende planlægning af en kamp, hvor holdene efterfølgende ikke kan finde en fælles spilledato. Ved manglende planlægning eller fastlæggelse af kampdato, tidspunkt og/eller spillested inden deadline, taberdømmes hjemmeholdet 4-0. Hjemmeholdet tvangsnedrykkes ikke og bevarer retten til oprykning.
- Hvis et hold enten tvangsnedrykkes, udelukkes eller trækker sig fra turneringen, registreres alle holdets kampe i sæsonen som tabt med resultatet 0-4 i Rankedin.
- Turneringsudvalget beslutter, om et hold, der er udelukket eller trækker sig fra turneringen, kan deltage i følgende sæsoners turneringer og i givet fald i hvilken division/serie.
§ 31 Anvendelse af ulovlig spiller
- Hold, der anvender spillere, som ikke er spilleberettigede eller på anden vis er ulovligt anvendt i holdturneringen, begår en alvorlig overtrædelse.
Det pågældende hold mister retten til oprykning, medmindre Turneringsudvalget vurderer, at der foreligger formildende omstændigheder, som kan lægges til grund for at frafalde eller justere sanktionen. - Enkeltkampe, hvor der deltager én eller flere ikke-spilleberettigede spillere, vil i alle tilfælde blive taberdømt 6-0, 6-0 til modstanderparret.
Registreringen af den eller de ulovligt anvendte spillere fjernes fra kampen, og deres deltagelse vil ikke blive anerkendt som gyldig. - Hvis sanktioneringen medfører, at holdkampens resultat omstødes til 2-2, vil det sanktionerede hold desuden blive taberdømt 10-0 i den afgørende Golden matchtiebreak.
§ 32 Aflysning pga. dårligt vejr
- I tilfælde af nedbør på det fastsatte kamptidspunkt eller under afviklingen, afbrydes kampen som udgangspunkt. Holdkampen kan dog gennemføres, hvis begge holdkaptajner er enige om at spille på trods af vejret.
- I tilfælde af nedbør under kampens afvikling, spilles det igangværende parti færdigt, hvorefter holdkampen afbrydes.
- Kampen kan genoptages, hvis vejret klarer op, og banen er spilbar indenfor 30 minutter efter afbrydelsen. Ellers udsættes resten af holdkampen.
- Baneforholdene skal til enhver tid være sikkerhedsmæssigt forsvarlige for at en holdkamp kan afvikles eller genoptages. Der skal altid være fælles enighed mellem holdkaptajnerne.
- Kan kampen ikke genoptages inden for 30 minutter, skal der aftales et nyt spilletidspunkt mellem holdene. Det anbefales at fastlægge ny afviklingsdato på stedet med efterfølgende skriftlig bekræftelse mellem holdkaptajnerne.
- Den afbrudte kamp skal være færdigspillet senest på grundspillets sidste spilledag.
- Den afbrudte kamp genoptages ved samme stilling som den blev afbrudt, og skal spilles med de samme spillere som kampen blev afbrudt med.
- Såfremt der opstår uenighed, som ikke kan løses på stedet, skal Turneringsudvalget kontaktes skriftligt med en redegørelse af forløbet på liga@danskpadelforbund.dk.
§ 33 Individuel karantæne
- Hvis en spiller udviser usportslig opførsel eller på anden vis handler til skade for Lunar Ligaen 4Ps omdømme eller afvikling, kan den pågældende spiller idømmes personlig karantæne fra turneringen.
Karantænens længde fastsættes af Turneringsudvalget på baggrund af sagens alvor. - En spiller, der ikke overholder reglerne om spilleberettigelse, kan blive tildelt en personlig karantæne samt blive taberdømt i en eller flere af sine kampe. I grove tilfælde, kan spilleren blive taberdømt i samtlige kampe i indeværende sæson.
- Det betragtes som et groft forhold, hvis en spiller deltager under falsk navn eller identitet. I sådanne tilfælde må spilleren påregne karantæne eller anden disciplinær sanktion.
- I alvorlige tilfælde kan Turneringsudvalget endvidere indstille til Ordensudvalget, at spilleren bør idømmes yderligere, og fremadrettede, sanktioner.
6. Tvister og Protester
§ 34 Matchledelsen
- De to holdkaptajner udgør i fællesskab matchledelsen og er forpligtet til, så vidt det er muligt, at træffe afgørelse i eventuelle tvister på stedet.
- Regelbrud, som burde være identificeret og håndteret på kampdagen af matchledelsen, kan ikke efterfølgende sanktioneres ved indsendelse af protest.
- Herunder f.eks. manglende spillerlicens og fejlopstilling af højest rangerede spiller i første doublen i første runde.
§ 35 Protester
- Protester vedrørende nærværende reglement skal indgives skriftligt til den turneringsansvarlige via e-mail senest 48 timer efter holdkampens afslutning på liga@danskpadelforbund.dk.
Protester modtaget efter fristen vil ikke blive behandlet. - Protester vil blive behandlet uden unødig forsinkelse, og afgørelsen vil blive fremsendt skriftligt til indsenderen via e-mail fra den turneringsansvarlige.
- Afgørelsen kan indbringes for turneringsudvalget (TU), der foretager en fornyet vurdering af sagens indhold og truffet afgørelse.
- Den endelige ankeinstans er Ordensudvalget, som træffer den afsluttende beslutning i sagen. Afgørelsen fra Ordensudvalget er endelig og kan ikke påklages yderligere inden for turneringens eller Dansk Padel Forbunds rammer.
§ 36 Turneringsudvalget
- Dansk Padel Forbunds turneringsudvalg (TU) tilrettelægger Lunar Ligaen 4P i samarbejde med den turneringsansvarlige, fastsætter regler for oprykning og nedrykning, træffer beslutninger vedrørende deltagergebyrer og udelukkelse samt behandler tvister og protester.
- Turneringsudvalgets afgørelser kan appelleres til Ordensudvalget (OU).
Turneringsudvalget kan kontaktes her
§ 37 Ordensudvalget
- Ordensudvalget (OU) behandler sager vedrørende fortolkning, overholdelse og administration af Dansk Padel Forbunds (DPF) vedtægter, regulativer og regler, herunder reglerne for holdturneringen m.v.
- Den endelige ankeinstans er Ordensudvalget (OU), som træffer den afsluttende beslutning i sagen. Ordensudvalget kan kontaktes her
I tilfælde af åbenlyse fejl, uklarheder eller uforudsete mangler i nærværende reglement kan henvisning ske til det tidligere gældende reglement for Lunar Ligaen, indtil en officiel afklaring foreligger.
