Formandens nytårsskriv

610 padelbaner, 47 medlemsklubber

2021 har på mange måder været et mareridtsår. Coronaen har hærget landet igen, og de inden­dørs sportscentre åbnede først i maj 2021 efter at være blevet (gen)lukket i december 2020.

Alligevel har vi i Dansk Padel Forbund oplevet en drømmevækst med nogle helt vilde tal bag: Danmark havde ved udgangen af 2021 610 padelbaner, som vi kender til, svarende til lige godt en tredobling i antal baner på blot ét år. Ved udgangen af 2020 havde vi 203 padelbaner, og bare to år tidligere – udgangen af 2018 – havde Danmark kun 32 padelbaner. Vi kender ikke nogen udvikling for nogen sportsgren i dansk sportshistorie, der har været lige så voldsom.

Dansk Padel Forbund har også oplevet vækst i medlemsantallet, idet vi er gået fra 8 medlems­klubber ved udgangen af 2019 til 24 ved udgangen af 2020 og til nu 47 medlemsklubber. Det er ikke samme tredobling i 2021, og selv om vi må vente til en gang i februar med at være sikre på, hvor mange spillere der var i vores medlemsklubber, så forventer vi stadig, at antallet af foreningsspillere bliver tredoblet fra de 3.306 vi havde ved udgangen af 2020 til omkring 10.000 padelspillere. Det begrunder vi med kombinationen af, at vores antal medlemsklubber er næsten fordoblet, samtidig med at vi ved, at medlemsfremgangen i vores medlemsklubber generelt har været markant.

Vi har også konstateret, at antallet af spillerlicenser til Dansk Padel Forbund er tæt på tredoblet fra 837 ved udgangen af 2020 til nu 2.420. Der skal bruges spillerlicens når man deltager i turneringer arrangeret af Dansk Padel Forbund.

Ser vi på aktivitetsniveauet i Dansk Padel Forbund – målt på forbundets omsætning – er det næsten fire-doblet fra 365.000 kroner i 2020 til nu 1,445 mio DKK. Det er vigtigt at understrege her, at Dansk Padel Forbund er ansøgerkandidat til DIF, men endnu ikke har fået offentlige tilskud til udvikling af padelsporten. Forbundets omsætning fordeler sig nogenlunde ligeligt mellem medlems­­kontingenter, turneringsindtægter og sponsorindtægter. Det kan måske være svært at forestille sig, men vi er ikke i tvivl om, at vi kunne have udviklet sporten endnu mere hvis vi havde fået den medlemsstøtte, som andre sportsforbund får til udvikling af deres sportsgrene. Vi føler stadig, at vi – både på trods af, og på grund af, den fantastiske udvikling – er langt bagud i Dansk Padel Forbund. Der er stadig masser af aktiviteter vi vil søsætte, fordi vi har et mål om at gøre padelsporten til en folkesport og gøre Danmark til en padelnation. På samme måde som vi føler, at Danmark er en fodbold- håndbold- og badminton-nation.

Internationalt har vi også haft travlt

Dansk Padel Forbund er medlem af det europæiske og det internationale padelforbund, og
vi har deltaget i en lang række mesterskaber i 2021 (alt var aflyst i 2020).
Da sporten er ret ny i Danmark, kan vi ikke forvente os at hive alt for mange medaljer hjem. Til VM fik de danske herrer en 14.-plads og de danske kvinder en 13.-plads, hvilket dermed svarer til vores plads på ”verdensranglisten”.
Selv om vi egentlig ikke var tilfredse med vores resultater til VM, så anerkender vi, og dette med en vis tilfredshed alligevel, at vi internationalt alligevel ligger så højt. Der findes padelbaner i knap 100 lande. Da både det europæiske og det internationale padelforbund arrangerer EM har Danmark været afsted til EM hele 2 gange i 2021, her landede de danske herrer på hhv. en 9.- og en 5.-plads, mens damerne landede på en 6.- og en 4.-plads.
Vores veteranlandshold har også været afsted. Tl veteran-EM fik herrerne en 8.-plads, mens de danske damer fik en helt og aldeles imponerende (og vel også overraskende) sølvmedalje. Sverige vandt guld.

Udviklingen er ikke forbi endnu

Den imponerende udvikling for padelsporten er også kommet bag på os selv i padelsporten. Den gennemsnitlige forventning til antal padelbaner ved udgangen af 2021 lå ikke meget over 400 da vi quizzede om det i starten af 2021. På de andre måleparametre har den fænomenale udvikling også overrasket os.

Vi ser stadig, at der er masser af projekter rundt i landet med at bygge padelbaner, både privat, kommunalt og i foreningsregi, og barskt sagt så er der stadig masser af kommuner, der burde have padelsporten med i deres kommunale idrætsstrategi som endnu ikke har fået det.

Specielt i Storkøbenhavn er der stadig et enormt underskud af padelbaner i forhold til det behov vi noterer os. Padelsporten er også udfordret af, at de offentlige investeringer sjældent rækker længere end til investeringer i udendørs padelbaner, mens vi konstaterer, at mange af vores foreningspillere på udendørs baner også vælger at trække indendørs når efteråret sætter ind.

For 2022 forventer vi, at Danmark har en fair chance for at runde 1.000 padelbaner. Vi har også en ambition om at få omkring 70 medlemsklubber, og vi har en forhåbning om, at vi kan fordoble vores medlemstal af foreningsspillere til 20.000. For at nå dertil kræver det dog, at vi bliver optaget i DIF når Dansk Padel Forbund fylder 5 år den 18. august 2022, og dermed får støtte til at kunne fortsætte den udvikling, som vi har haft de seneste par år. Vi kan se, at vores foreninger spiller på ”blot” 92 af de padelbaner der findes i Danmark, så vores antagelse er, at Danmark har omkring 60.000 padelspillere, der spiller padel mindst en gang om måneden.

På den måde kan vi godt sige, at det meste af padelsporten i dag er pay&play, men vi kan også sige, at vi stadig har et enormt potentiale for at udvikle padelsporten som en foreningssport.

Har du spørgsmål omkring padelsporten er du yderst velkommen til at kontakte formand

Ole Egholm
formand@danskpadelforbund.dk
20956085

Padelstatistik:

• 72% af banerne ligger Vest for Storebælt, kun 28% Øst for Storebælt
  • 61% af padelbanerne ligger indendørs, 39% udendørs
  • 187 af landets 610 baner er ejet af foreninger eller kommuner. Svarende til 31%.
  • 117 af de 187 foreningsejede baner ligger udendørs, svarende til 63% af alle foreningsbaner.
  • 423 padelbaner (69%) er i privat eje. Af disse er 71 udendørs, svarende til blot 15% af de private investorers padelbaner.
  • 73% af banerne Øst for Storebælt er i privat eje, 68% af banerne Vest for Storebælt er i privat eje.
  • Der findes 11 padelcentre i Danmark med mindst 10 padelbaner. Alle disse er i privat eje. Det største foreningsejede padelcenter er KIF Padel i Kolding med 9 baner, heraf 8 indendørs.
  • Der findes padel i alt 186 steder i Danmark