Dansk Padel Forbund (DPF) afvikler hver sæson en landsdækkende turnering for hold; Lunar Ligaen 4P.

1. Turneringsform og -struktur

Dansk Padel Forbund (DPF) afvikler hver sæson en landsdækkende holdturnering for kvindehold, kaldet Lunar Ligaen 4P.

Ved afslutning af Lunar Ligaen 4P afvikles Final Four for Elitedivisionens fire bedste hold så sæsonens danmarksmester for hold findes.

De deltagende hold i Lunar Ligaen 4P tilmeldes af klubben og/eller det enkelte holds kaptajn. En klub kan tilmelde flere hold til Lunar Ligaen 4P, mens kaptajnen er ansvarlig for at tilmelde spillere til det hold, hun er kaptajn for.

Kampprogram for Lunar Ligaen 4P tilrettelægges af DPF’s Turneringsudvalg. Ansvarlig for Lunar Ligaen 4P kan kontaktes på liga@danskpadelforbund.dk.

Lunar Ligaen 4P består af to elitedivisioner; én øst for Storebælt og en vest for Storebælt, samt flere divisioner/serier opdelt i 6 geografiske områder:

  • Nordjylland
  • Midtjylland Vest
  • Midtjylland Øst
  • Sønderjylland
  • Fyn
  • Østdanmark

Ved opstart af Lunar Ligaen 4P tilrettelægger turneringsudvalget det bedst mulige program for afviklingen af den pågældende sæson. Divisions-, serie- og regionsstrukturen påvirkes primært af antallet af tilmeldte hold samt den geografiske spredning af samme.

Ved sæsonstart placeres alle tilmeldte hold i overensstemmelse med deres placering i forrige sæson. Eventuelle ledige pladser i turneringsstrukturen fordeles efter placering i forrige sæson, hvis ikke Dansk Padel Forbund gør brug af wild cards. Wild cards kan kun benyttes, hvis der opstår ledige pladser på baggrund af tvangsnedrykkede hold eller hold som ikke gentilmelder sig. Der kan ikke ansøges om wild card/indrangering til elitedivisionen.

Nystartede hold placeres som udgangspunkt i laveste division/serie. Alle hold kan ansøge om anden indrangering ved at udfylde denne formular. Der er ingen garanti for, at ansøgningen kan imødekommes.

Der kan ikke laves en tilmelding til Lunar Ligaen 4P, som er betinget af en bestemt indplacering.

En holdkamp spilles som bedst af fire eller fem doubler, hvor hver double spilles mellem et par fra hjemmeholdet og et par fra udeholdet.

En holdkamp kan ende med følgende udfald:
4-0/0-4, 3-1/1-3, 3-2/2-3

Det vindende par får 1 point for en vunden enkeltkamp.

Vinder af en holdkamp afgøres efter følgende prioriterede regler:

  1. Antallet af vundne enkeltkampe
  2. Vinder af kamp nummer 5 (Match tiebreak)
    Kamp 5 spilles kun i tilfælde af at stillingen efter 4 kampe er 2-2. De to holdkaptajner vælger hver især de to spillere, der skal afgøre holdkampen. Konstellationen må, modsat i Lunar Ligaen GERNE være identisk med en allerede benyttet double.

Placering i divisionen/serien ved sæsonafslutning afgøres efter følgende prioriterede regler:

  1. Antallet af vundne holdkampe
  2. Indbyrdes vunden/vundne holdkamp(e)
  3. Antallet af vundne enkeltkampe
  4. Sætdifference
  5. Partidifference
  6. Lodtrækning

Der er 1 oprykker og 2 nedrykkere fra hver division/serie. Undtaget herfra er oprykning fra 1. division til elitedivisionen – hvor der spilles et oprykningsspil. Alle øvrige vindere inviteres til et divisions- eller serieslutspil.

En nedrykker fra elitedivisionen kan udløse en ekstra nedrykningsplads i de underliggende divisioner i den region de hører til.

Fordelingen af præmier i Lunar Ligaen 4P fastlægges af Turneringsudvalget og offentliggøres, så vidt muligt, inden sæsonstart.

Der optjenes point til Dansk Padel Forbunds rangliste for sejre i alle enkeltkampe i Lunar Ligaen 4P.

Pointene gives således:

Damer



2. Hold

Hvert holds kaptajn er ansvarlig for at tilmelde sit hold via Rankedin.
Holdet er ikke officielt tilmeldt før holdet er tilmeldt på Rankedin og deltagergebyr for deltagelse er indbetalt.

Alle spillere på et hold skal have en Rankedin profil og en aktiv spillerlicens.

Ønsker man at trække sit hold, skal det ske skriftligt til turneringsledelsen. I dette tilfælde refunderes tilmeldingsgebyret ikke.

Alle hold skal have et unikt navn.

Turneringsudvalget kan til enhver tid bede et hold skifte navn, hvis der findes særlig anledning hertil.

Turneringsudvalget kan ligeledes nægte at optage et hold, hvis navnet skønnes upassende. Alle holdnavne der kan relateres til politik eller religion vil ikke blive godkendt.

Det er ikke muligt at ændre holdnavn i løbet af sæsonen. Når nye divisioner/serier offentliggøres, åbnes et tidsvindue, hvor holdets administrator kan ændre holdnavn frem til ligaernes startdato.

Der kræves minimum 4 spillere pr. hold i alle divisioner/serier. Det anbefales, men er ikke et krav, at et hold har reservespillere til rådighed for at kunne spille en hel sæson uden udeblivelser.

En spiller fra samme DPF medlemsklub eller DPF medlemscenter må være tilmeldt og spille for 2 hold i Lunar Ligaen 4P, men må maks. spille 6 holdkampe i en sæson. De 2 hold må ikke være i samme eller i en sideordnet division/serie.

Spillere på hold i foreninger eller centre, som ikke er organiserede som medlemmer under Dansk Padel Forbund kan ikke spille på mere end ét hold.

Det er ikke tilladt at repræsentere to forskellige hold, som spiller i hver deres region.


Eksempel: Spiller A spiller for Team XYZ, som spiller 6 kampe i en sæson. Spiller A spiller 2 kampe for et hold og må nu ikke spille flere end 4 kampe for det andet hold.

Bemærk: Hvis man figurerer på to hold, kan man udelukkende hjælpe nedad (det lavest rangerede hold), hvis man ikke er en del af den interne top 4 på det øverst rangerede holds rangliste.

Eksempel: Nummer 1-4, holdets stamme, på et holds interne rangliste i 2. division kan godt hjælpe et hold i 1. division, men de kan ikke hjælpe et hold i 2. division (sideordnet række) eller 3. division (lavere rangeret række).

Rangering af spillere
Alle holdkaptajner skal indskrive deres holds interne rangliste i Rankedin senest en time inden holdets første kamp i sæsonen.

De listede spillere skal være rangeret efter styrke/niveau, således holdets bedste spiller står listet øverst på ranglisten, den næstbedste står listet som 2’er på ranglisten osv. Det er den enkelte holdkaptajn, der laver vurderingen af sit holds spillere.

Et holds øverste fire spillere på den interne holdrangsliste udgår holdets stamme.

Spillerne fra et holds stamme kan aldrig bruges som lånespillere til et hold i en sideordnet eller lavere rangeret række.

Final Four+ alle oprykningsspil/playoff-kampe
Ved Final Four og samtlige DPF’s oprykningsspil er et holds stamme lig med de fire spillere, som har spillet mindst tre holdkampe i grundspillet. Det betyder følgende:

En spiller, der eksempelvis figurerer som nummer 3 på et holds interne rangliste, kan ikke deltage i Final Four med mindre, vedkommende har spillet mindst tre holdkampe i grundspillet.

Hvis nummer 1, 2, 6 og 8 fra den interne rangliste har spillet mindst tre kampe, udgør disse fire spillere stamholdet. Nummer 3 og 4 kan derfor ikke spille det givne Final Four/Playoffspil.

Spillere udenfor stamholdet kan deltage i Final Four/Playoffspil, selv om disse ikke har spillet tre kampe. I ovennævnte eksempel betyder det, at spillerne placeret fra nummer 5 og nedefter på den interne rangliste alle er spilleberettigede til det pågældende Final Four/Playoffspil.

Tilføjelse af spillere
Der kan ikke tilføjes spillere på holdets rangliste efter først spillede holdkamp, hvis den eller de spillere har tydeligt højere niveau end de spillere, som allerede figurerer på det pågældende holds liste.

Der kan i løbet af hele sæsonen tilføjes spillere til et holds liste, hvis den eller de spillere har et niveau, der er lavere, end de spillere, som har figureret på ranglisten på de ovenfor nævnte tidspunkter, og desuden henvises til de generelle krav til lånespillere.

Holdet skal have en holdkaptajn blandt holdets spillere. Holdkaptajnen tæller som en spiller og af samme årsag kan ingen spillere være holdkaptajner for mere end ét hold.

Holdkaptajnen skal venligst være kontaktbar – og tjekke sin mail og Rankedin jævnligt.
Du kan være “Team admin” for flere hold, men kun holdkaptajn for ét hold.

Holdkaptajnerne udgør i fællesskab MatchLedelsen jf. punkt 5.A. Det er derfor et krav at holdkaptajnen sætter sig ind i reglerne for Lunar Ligaen 4P.

Holdkaptajnen udpeger en stedfortræder i de kampe, hvor vedkommende ikke selv deltager. Dette meddeles modstanderholdets holdkaptajn inden kampstart.

Holdkaptajnens opgaver:

  • Tilmelde holdet.
  • Udfylde registrering til modtagelse af bolde.
  • Indskrive holdets spillere i Rankedin – skal indskrives efter niveau, så den efter holdkaptajnens vurdering bedste spiller placeres øverst på listen efterfulgt af den næstbedste osv.
  • Planlægge kampe og registrere hjemmekampene i Rankedin. Husk, at hold fra samme forening eller samme center skal spille indbyrdes kampe som sæsonens første kampe.
  • Booke baner.
  • Dialog med modstandernes holdkaptajn ift. holdkampenes afvikling. Det påhviler hjemmeholdets holdkaptajn at sørge for, at udeholdet er informeret om alt vedr. den pågældende kamp.
  • DPF anser det som god skik, at hjemmeholdet sørger for en let forplejning.
  • Sørge for at alle hjemmekampe afvikles med den officielle turneringsbold.
  • Udveksle holdkort med modstanderens holdkaptajn senest 15 min. før kampstart.
  • Hjemmeholdets holdkaptajn indtaster holdopstillingen for begge hold i Rankedin inden kampstart. Dette gør, at man samtidigt tjekker for gyldige DPF-licenser. En spiller uden licens kan ikke indskrives i holdopstillingen, før vedkommende har tegnet en licens.
  • I pausen mellem runde 1 (de tre første afviklede kampe) udveksler holdkaptajnerne opstillingerne til runde 2 (de tre sidste kampe).
  • Aflevere opstillingen til en evt. 5. og afgørende kamp senest 10 minutter efter sidst afviklede bold i runde 2.
  • Skrive resultaterne ind på Rankedin i løbet af kampen.
  • Holdkaptajnerne gennemgår samtlige resultater øjeblikkeligt efter endt holdkamp med henblik på at bekræfte kampens endelige resultat i Rankedin.

Et hold kan til enhver tid optage nye spillere i løbet af sæsonen, men en spiller kan, hvis denne blot har spillet en enkelt kamp i Lunar Ligaen 4P, ikke skifte til et andet hold før sæsonen efter.

I alle rækker gælder, at der kun kan påføres nye spillere på holdet (efter deadline for indskrivning af holdranglister), såfremt at disse ikke har højere niveau end de allerede listede spillere*.

* Ved tvivlstilfælde er det Dansk Padel Forbunds turneringsudvalg, der laver en vurdering, om det pågældende holds rangliste er retvisende.

Et hold kan normalt kun skifte hjemmebane i løbet af turneringen med Turneringsudvalgets godkendelse.
Grundet banepres tillades det dog alle hold at spille på flere forskellige hjemmebaner, som alle skal være placeret i samme region som holdet er tilmeldt. Enhver ændring af hjemmebane skal registreres i Rankedin, og modstanderholdets kaptajn skal have besked herom senest 14 dage før.

Hjemmebanen skal opfylde følgende krav:

  1. For indendørs baner gælder at loftshøjden på intet sted må være mindre end 6 meter.
  2. Alle baner der benyttes til holdkampe skal være oplyst enten naturligt eller med spots.
  3. Alle baner der benyttes til holdkampe skal være ryddede for is, sne, blade m.v.
  4. Alle holdkampe skal naturligvis kunne afvikles under sportsligt forsvarlige vilkår.



3. Holdkampe

I alle divisioner/serier afvikles en holdkamp som 4 enkeltkampe (samt evt. afgørende match tiebreak).

I alle kampe spilles der bedst af tre sæt med golden point. Evt. tiebreak spilles til 7.
Det tillades hjemmeholdet at træffe beslutning om at et eventuelt tredje sæt spilles som en match-tiebreak (tiebreak til 10) hvad enten det er af holdning eller tidspres.

Såfremt kampe af tidpres ikke kan færdigspilles, vil hjemmeholdet blive taberdømt i den pågældende kamp, medmindre der foreligger særlige omstændigheder. Dette er i sagens natur altid turneringsledelsens afgørelse.

Alle enkeltkampe afvikles i overensstemmelse med International Padel Federations regler, som kan læses her.

Afviklingen af kampen skal overholde kravene til udstyr beskrevet i pkt. 3.I.

Der udsendes et vejledende kampprogram forud for turneringsstart og herefter skal holdkaptajnen indskrive kamptidspunkt og spillested for sine hjemmekampe i Rankedin. Sidste frist for at indskrive kamptidspunkt og spillested for Lunar Ligaen 4P – Forår 2025 er d. 4. februar 2025.
Frem til d. 9. februar 2025 kan udeholdets kaptajn rette henvendelse, og bede om to nye kampdatoer, som hjemmeholdets kaptajn derefter fremsender. Herefter skal en af disse datoer vælges og indskrives i Rankedin.
Se eventuelt punkt 3.D for mere information om flytning af kampe.

En holdkamp kan ikke på hverdage placeres tidligere end kl. 17:30 og i weekender (eller på helligdage) tidligere end kl. 09:00 – og ingen kampe kan fastsættes til afvikling med start senere end kl. 20:30. Såfremt udeholdet har mere end 1,5 times kørsel, kan kampe på hverdage ikke placeres før kl. 19:00, og i weekender ikke med start før kl. 10:00.
Kan holdkaptajnerne enes om andet, kan der naturligvis spilles på ethvert tidspunkt af døgnet.

De første 2 enkeltkampe skal som udgangspunkt afvikles samtidig, efterfulgt af de næste 2 kampe, men såfremt der kun er en bane på spillestedet, afvikles kampene i stedet umiddelbart efter hinanden. Hjemmeholdet har pligt til at oplyse udeholdet om dette i god tid.

Hvilket hold, der har hjemmebane, fremgår af programmet.

Alle kampe, i alle divisioner, skal være færdigspillede og indtastet i Rankedin senest på turneringens slutdato, den 18. maj 2025.
Bemærk, at der ikke, uanset årsag, dispenseres fra denne regel.

Det påhviler hjemmeholdet at betale eventuelle udgifter til baneleje, bolde m.m.

Flytning af kampe før sæsonstart:
Når kalenderen for spilledatoer og tidspunkter er indskrevet på Rankedin, kan udeholdet kontakte hjemmeholdet, såfremt de er forhindret den planlagte dag, om det er muligt at rykke kampen. Dette kan gøres frem til d. 9. februar 2025. Hjemmeholdets kaptajn fremsender derefter to nye kampdatoer. Herefter skal en af disse datoer vælges og indskrives i Rankedin.
Det er kun tilladt at ændre kampdato og tid kort inde i sæsonen, derefter låses denne mulighed. Hvis muligheden for at ændre dato/tid er låst i Rankedin, udfylder man i stedet denne formular.

Såfremt kampe ønskes flyttet senere end dette tidspunkt, skal holdkaptajnerne enes herom.
Det er holdkaptajnernes fælles ansvar at kontakte hinanden i god tid og bekræfte datoer og spilletidspunkter.

I tilfælde af force majeure, f.eks. hvis spillestedet pludseligt er lukket, påhviler det hjemmeholdets kaptajn at kontakte udeholdets kaptajn for at aftale nyt spillested og/eller dato.
Denne nye spilledato skal altid meddeles til turneringsudvalget på LIGA@danskpadelforbund.dk som herefter indskriver kampen korrekt i Rankedin.

For udendørsbaner gælder det, at i tilfælde af nedbør på det fastsatte kampafviklingstidspunkt afbrydes kampen som udgangspunkt, med mindre at de to holdkaptajner kan enes om at afvikle holdkampen.
I tilfælde af nedbør under holdkampens afvikling spilles partiet til ende hvorefter kampen afbrydes. Kampen kan genoptages i tilfælde af opklaring indenfor 30 minutter. Kan kampen ikke genoptages efter 30 minutter skal der aftales nyt spilletidspunkt. Den afbrudte kamp skal være færdigspillet inden sæsonen afsluttes. Den afbrudte kamp genoptages ved samme stilling som den blev afbrudt, og skal spilles med de samme spillere som kampen blev afbrudt med. Såfremt dette giver anledning til uenighed der ikke kan løses på stedet, kontaktes turneringsudvalget skriftligt med en redegørelse af forløbet på LIGA@danskpadelforbund.dk

Ved fremmøde, udveksler hjemme- og udeholdets kaptajner en liste over holdopstillingen i de 2 første doubler. Spillerne indskrives umiddelbart herefter, inden holdkampen igangsættes, på Rankedin, hvormed begge holdkaptajner omgående kan se, om nogen spillere ikke er spilleberettigede, mangler licens eller lignende ,og bringe dette forhold i orden inden kampen.
Begge holds kaptajner er ansvarlige for at udfylde dette.

Senest når de to kampe er spillet, udveksler kaptajnerne holdopstillingerne for de 2 næste kampe og proceduren følges forfra.

BEMÆRK: Hvis en spiller bliver skadet i kamp 1 eller 2 og allerede er indskrevet i kamp 3 eller 4, må denne spiller gerne skiftes ud, såfremt holdet har en reserve der kan nå at være klar til starten af den pågældende kamp. Dette betyder ikke at andre spillere må skiftes rundt.
Når en kamp er igangsat, det vil sige ved første serv, kan ingen spillere i dén kamp udskiftes eller erstattes.

Kamp 1 og 2 hænger sammen og udgør første halvdel af holdkampen.
Kamp 3 og 4 hænger sammen og udgør anden halvdel af holdkampen.
Ingen af doublerne må være identiske (alle skal derfor “skifte makker” til anden runde)

Kamp 5, spilles som en match tiebreak til 10, og kun i tilfælde af at stillingen efter 4 kampe er 2-2. De to holdkaptajner vælger frit 2 af de spillere der har deltaget i den pågældende holdkamp.
Husk, at resultatet af en match tiebreak altid indskrives som “1-0” eller “0-1”.

Punktet findes kun i Lunar Ligaen.

Det påhviler hjemmeholdets kaptajn at indtaste resultatet af holdkampen omgående i Rankedin.
Manglende registrering kan i yderste konsekvens medføre tabt kamp eller fratagelse af point.

Det påhviler udeholdets kaptajn at sikre at resultatet og de indskrevne par er korrekt registreret i Rankedin, senest 48 timer efter holdkampens afvikling. Enhver ret til at påtale eventuelt forkert indtastede resultater bortfalder som udgangspunkt efter 48 timer.

Hvis en spiller ikke er spilleklar (dvs. til stede på det anviste spillested og tidspunkt, og er klar til at påbegynde spillet), vil han/hun blive idømt strafpoint i henhold til de generelle turneringsregler.
I tilfælde af at et par ikke er spilleklar senest 15 minutter efter det aftalte starttidspunkt for kampen (inklusive opvarmning) tildeles det par som er spilleparat sejren med 6/0 6/0.

Hjemmeholdet er ansvarlig for, at det nødvendige udstyr for at afvikle kampen er til stede.
Der skal således forefindes mindst to nye rør padelbolde pr. holdkamp.

Den officielle turneringsbold er Head Pro+.



4. Udelukkelse og straf

Afbud til en ligakamp skal meddeles til modstanderholdets kaptajn senest 48 timer før kampstart. Som udgangspunkt straffes afbud med at holdkampen tabes 4-0. Såfremt holdkaptajnerne kan nå til enighed om at afvikle holdkampen på et andet tidspunkt, kan kampen naturligvis afvikles under hensyntagen til punkt 3.D

Et hold, der udebliver eller melder afbud til en ligakamp, kan idømmes automatisk nedrykning.

Hvis et hold enten udelukkes eller trækker sig fra turneringen, taberdømmes alle det pågældende holds holdkampe med resultatet 0-6. Turneringsudvalget beslutter, om et hold, der er udelukket, kan deltage i følgende sæsoners turneringer og i givet fald i hvilken division/serie.

Alle spillere skal have en DPF spillerlicens for at være spilleberettiget i Lunar Ligaen 4P.

Det er holdkaptajnens ansvar at sørge for at alle spillere har en aktiv spillerlicens.

Hvis en spiller optræder usportsligt eller på anden vis er til skade for Lunar Ligaen 4P, kan den pågældende spiller idømmes personlig karantæne fra turneringen.
En spiller, der ikke overholder reglerne om spilleberettigelse, kan blive tildelt en personlig karantæne samt blive taberdømt i en til flere af sine kampe. I grove tilfælde, kan spilleren blive taberdømt i samtlige kampe i indeværende sæson.
Såfremt en spiller stiller op under falsk navn, tæller dette som et groft tilfælde og spilleren må påregne en karantæne eller lignende.

I alvorlige tilfælde kan Turneringsudvalget kan endvidere indstille til Ordensudvalget, at spilleren bør idømmes yderligere, og fremadrettede, sanktioner.

Bemærk: Hold, der anvender ulovlige spillere, kan ikke rykke op, uanset resultater i indeværende sæson.



5. Tvister og protester

De to holdkaptajner udgør tilsammen matchledelsen, og skal så vidt muligt afgøre tvister på stedet.

Protester skal, for at kunne behandles, indgives til Turneringsudvalget via email senest 48 timer efter holdkampen er færdigspillet.

Turneringsudvalget varetager alt omkring turneringsafviklingen af Lunar Ligaen 4P, og kan gøre brug af Ordensudvalget vedrørende fortolkning af turneringsreglerne.



6. Turneringsudvalget

Dansk Padel Forbunds turneringsudvalg tilrettelægger Lunar Ligaen 4P, fastlægger regler for op- og nedrykning, træffer beslutning om gebyrer og udelukkelse samt afgør tvister og protester.
Turneringsudvalgets afgørelser kan appelleres til Ordensudvalget.

Turnerings- og ordensudvalget kan kontaktes her